Aanleiding
Er zijn verschillende momenten waarop je een investeerder zou kunnen zoeken. Misschien wil je sneller groeien met je bedrijf, of een ander bedrijf overnemen. Of er doet zich een gelegenheid tot een management buy-out voor. En soms zijn er andere redenen, zoals bedrijfsoverdracht, een grote investering of de uitkoop van een mede-aandeelhouder.
De aanleiding voor onze betrokkenheid bij een onderneming is vaak een financieringsvraagstuk. Maar ondernemers komen er vaak al snel achter dat geld op veel plaatsen te verkrijgen is en dat de partij en de mensen met wie je gaat samenwerken minstens zo belangrijk zijn.
Soorten transacties
Acquisitie
Ondersteuning bij groei
Management buy-out of overname
Investeringscriteria
Bedrijven
Transacties
Waardecreatie
Waardecreatie, onze core business. We zijn goed in het gezamenlijk laten groeien van bedrijven.
We zijn geen investeerder die alleen haar geld overmaakt en eens per jaar komt checken of je al waarde voor ons hebt gecreëerd. We kunnen je waarschijnlijk weinig vertellen over jóuw core business. Maar we hebben veel ervaring met groei, professionalisering en optimalisering. Zorgen dat je onderneming klaar is voor de toekomst, voor de volgende groeispurt, of voor overdracht aan een nieuwe eigenaar.
Vanaf dag 1 gaan we aan de slag. Onderwerpen die we met je willen bespreken en waar we de komende jaren aan gaan werken zijn onder andere:
-
Commerciele stip op de horizon
Waar willen we staan over 3, 5 of 10 jaar? Hoe kunnen we de interne innovativiteit versterken? Hoe bestendigen of vergroten we je marktpositie? Hoe veroveren we het buitenland? Welke overnames zou je willen en kunnen doen?
-
Interne verbeteringen
Hoe moet de interne organisatie worden veranderd om de stip op de horizon te kunnen bereiken? Welke ideeën ten aanzien van verbeteringen leven er intern?
-
Management en leiderschap
Zijn jullie al een excellent team? Een great place to work voor medewerkers? Hoe kunnen we dat gaan bereiken?
-
Duurzaamheid
Waar zitten verbetermogelijkheden op het gebied van duurzaamheid en ESG (environment, social, governance)?
-
Financiele optimalisatie
Ken je je bedrijf ook in financieel opzicht door en door? En hoe werken alle plannen daarin door?
Maar dat kan niet allemaal in de eerste week.
We nemen de tijd, maken gezamenlijk een lange termijn agenda. Maar we fungeren ook als aanjager. Zorgen ervoor dat zaken echt gebeuren.
De uitvoering van onze plannen is eveneens teamwerk: medewerkers van je onderneming, het Karmijnteam en waar nodig externe experts. Karmijn beschikt over een groot netwerk van gepokt en gemazelde experts, we zoeken graag naar interessante relaties en ingangen.
Zoals gezegd, waardecreatie is onze core business. Belangrijke zaken daarbij zijn efficiency en financiën. Vanzelfsprekend. Maar loyale medewerkers en klanten vinden wij net zo belangrijk. Evenals het stimuleren van diversiteit, creativiteit en innovatie. En niet in de laatste plaats: plezier. Wij geloven in een langetermijnvisie: zowel harde als zachte aspecten van zakendoen dragen bij aan de groei en waarde van je bedrijf.