Innovatie leidt tot productontwikkeling en enorme groei

Innovatie leidt tot productontwikkeling en enorme groei

19-01-2022

In de serie "De balans tussen harde en zachte waarden" interviewt Karmijn Kapitaal praktijkspecialisten over onderwerpen zoals diversiteit, inclusiviteit en continuïteit. Al sinds de start van Karmijn Kapitaal, ruim tien jaar geleden, zijn diversiteit en inclusiviteit belangrijke ingrediënten voor de samenwerking met partners. Niet als doel op zich, maar de juiste balans tussen de zogeheten zachte waarden en de keiharde cijfers - de harde waarden - blijkt keer op keer de sleutel voor het bouwen van rendabele en duurzame bedrijven die continuïteit in werkgelegenheid, aandeelhouderswaarde en duurzaamheid creëren door middel van groei.

Familiebedrijf NDW

Op 15 oktober 2021 heeft Karmijn Kapitaal een minderheidsbelang genomen in NDW. We gaan in gesprek met Nicole Noorman van der Dussen – Operationeel Directeur – en Patrick Sprangers – Commercieel Directeur – over het ontstaan van NDW, de ontwikkelingen op korte en lange termijn en ook de samenwerking met Karmijn.

NDW is in 1976 opgericht door de vader van Operationeel Directeur Nicole Noorman van der Dussen. De vertegenwoordiging van Rollex in Nederland groeide destijds al snel uit tot een zelfstandige rollenfabriek. Een productiebedrijf in Waalwijk dat transportrollen leverde aan systeembouwers in Nederland. In 2002 stapte Nicole in het bedrijf en jaren later kwam ook haar broer erbij, die inmiddels het bedrijf weer heeft verlaten.

Nicole zegt meteen: “We zijn een familiebedrijf, want ook al is Patrick geen familie, hij draait al lang mee. We kennen elkaar door en door. Hij was de eerste stagiaire bij mijn vader. We doen het samen, het zijn Patrick en Nicole die NDW gezicht geven. We kennen onze competenties en weten waar we goed in zijn. En zaken die ons minder liggen, laten we ook met een gerust hart aan elkaar of andere collega’s over. In 2012 namen we de zaak over en we hebben meteen ingezet op innovatie en dan met name in tech. NDW levert niet alleen transportrollen meer, maar ontwikkelt en levert ook software, controllers en modules, die horen bij de toenemende wensen van onze klanten. Hoewel we nog steeds in het vertrouwde Waalwijk zitten, hebben we ook een vestiging in Eindhoven en in Duitsland en leveren we wereldwijd.”

Van productiebedrijf naar totaalleverancier

Patrick Sprangers – Commercieel Directeur vertelt: “In vijf jaar tijd hebben we er een totaal ander bedrijf van gemaakt. Van een productiebedrijf hebben we nu een merkbedrijf opgebouwd met zo’n 100 medewerkers. We hebben veel productinnovaties ontwikkeld en doorgevoerd, bedachten onze eigen kleur en zijn nu een totaalleverancier voor onze klanten. Hierdoor hebben we andere klanten en ook grotere klanten dan voorheen. We voegen meerwaarde toe en veel klanten vinden het bovendien fijn dat we in Nederland gevestigd zijn. De behoeften van onze klanten groeien, want met de groei bij de system integrators gericht op de e-commerce – en zij verdubbelen jaarlijks hun omzet - ontstaat ook de vraag naar slimmere proces- en transportoplossingen. We staan voor hoge kwaliteit en innovatie en hebben in Eindhoven een eigen tech-divisie. Hier ontwikkelen we door op onze oplossingen om vooruit te lopen op de wensen in de markt. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld bezig met VR en AR oplossingen. We willen de vraag vóór zijn.”

Inzet op groei en continuïteit

Uit het gesprek wordt duidelijk dat er volop groeimogelijkheden zijn, die een behoorlijke uitdaging vormen. Dat heeft te maken met een grondstoffentekort vanwege de Covid-pandemie.

Nicole: “Onze e-commerce klanten verdubbelen jaarlijks hun omzet. Dat vraagt ook van ons groei en dat willen we uiteraard graag. Zo hebben we een complete nieuwe productielijn in de startblokken staan, maar vanwege het niet leveren van bepaalde chips, kunnen we de machines nog niet in gebruik nemen. Dat is frustrerend, maar zoals vele ondernemers blijven we innoveren en schakelen. We zetten daarom veel flex-medewerkers in om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Zo kwamen we op een gegeven moment 70 km buis tekort. Dan moet je creatief zijn en soms genoegen nemen met andere oplossingen. Die verstoren de gangbare processen en zeker bij overcapaciteit legt dat nog meer druk op de processen en op de medewerkers. De innovatie stopt echter nooit. Volgend jaar komen we met zes nieuwe producten. Deze tijd vraagt flexibiliteit van ons en dan is het fijn als je goed met elkaar kunt sparren.”

Als een team

Diversiteit en inclusiviteit zijn onderwerpen die Karmijn vaak aanhaalt. Het managementteam van NDW is divers. Patrick haakt erop in: “Nicole en ik zijn totaal anders en dat is prima. We hebben andere competenties en vullen elkaar aan. Ik start bijvoorbeeld met een bepaalde productontwikkeling en Nicole stapt in om het product te finetunen. Nicole is beter in managen en ik ben impulsiever. Nicole staat echt haar mannetje en toch willen mannen uit bepaalde landen niet met Nicole zakendoen, uit gewoonte en vanwege hun cultuur. Deze branche is nog redelijk conservatief. Dat laten we dan maar zo.”

“Die mix van man en vrouw is goed, maar we kijken vooral wie het beste bij ons past. We kiezen niet specifiek voor man of vrouw. We willen kundige mensen die Engels of Nederlands spreken en innovatief zijn. Onze klanten zijn ook divers, waarom zou je dan naar een stereotype medewerker zoeken? Het is wel dat in deze branche vooral mannen zitten, maar bij ons werken ook vrouwen op allerlei technische posities. Ik zeg ook wel gekscherend: mannen denken in eentjes en nullen en vrouwen denken over alles wat ertussen zit. En als we het oneens zijn, dan praten we het uit. We werken echt samen als een team en staan open voor andere visies.”

“Ook binnen ons managementteam zitten mannen en vrouwen, jong en meer ervaren. We bieden onze medewerkers sowieso opleidingskansen en stimuleren ontwikkeling. Bovendien stimuleren we jong talent, dat is zo belangrijk. Afstudeerders, stagiaires, we willen ze kansen geven om zich te ontwikkelen en door te groeien. Jonge mensen kijken anders naar dingen, we kunnen van elkaar leren. Zo krijg je een mooie dynamiek.”

De samenwerking met Karmijn

En toen kwam Karmijn in beeld. Hoe is dat zo ontstaan?

Nicole: “Enkele jaren geleden kwam een private equity partij langs om ons bedrijf te kopen. Het matchte niet en we lieten het aan ons voorbijgaan. We kwamen vorig jaar weer op een punt waarop we besloten dat we wilden groeien, dus we hebben een tussenpersoon gevraagd om op zoek te gaan. We ontvingen een kleine selectie private equity partijen, hebben vervolgens met iedereen gesproken en Karmijn trok ons het meeste aan. Ze zijn ervaren met waardecreatie, heel transparant, willen echt samenwerken en helpen bouwen aan NDW. Ze tonen veel interesse. We hebben sowieso wekelijks contact en al twee strategische meetings achter de rug. Er is een gevoel van samenwerking met focus op organische groei en dat willen wij ook. De balans is goed. We luisteren naar elkaar, bespreken de mogelijkheden en komen dan tot beslissingen. Waarbij het ook over keiharde cijfers gaat overigens.

De rol is nooit echt op

Hoe staat het met duurzaamheid bij NDW? Wat nemen jullie mee?

Nicole: “Hoe lang een transportrol meegaat, hangt af van het aantal omwentelingen, maar heel eerlijk, dat komt nauwelijks voor. De rol is nooit echt op. Vervanging van transportsystemen heeft meer te maken met nieuwe wensen van de eindklant dan met de levensduur van een transportrol. Staal is namelijk recyclebaar, een duurzaam materiaal. Vanwege de omvang van ons bedrijf zijn we wettelijk verplicht om maatregelen te nemen voor verduurzaming. Voor die vierjaarlijkse audit zijn we onlangs nog met vlag en wimpel geslaagd.”

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan onze privacy policy.