Persbericht Karmijn-Picturae

22-07-2019

Cilian Jansen Verplanke, één van de drie oprichters van investeerder Karmijn Kapitaal, ziet in Picturae een perfecte match: “Picturae heeft enorm veel potentie en een divers en gedreven managementteam dat wil investeren in de toekomst en zich continu wil blijven ontwikkelen. Wij investeren graag in bedrijven die ook aandacht hebben voor ‘zachte aspecten’, zoals diversiteit en medewerkerstevredenheid. Deze bedrijven presteren bewezen beter en bij Picturae zien we die match. Bovendien sluit wat Picturae doet ook goed aan bij wat wij belangrijk vinden: het verleden toegankelijk maken voor onze kinderen. We zetten hier graag onze expertise en ons netwerk voor in en kijken ernaar uit om een bijdrage te leveren aan de duurzame internationale groei van Picturae.”

Aansprekende internationale klanten
Picturae is internationaal marktleider op het gebied van digitaliseren, beheer en opslag van digitaal cultureel erfgoed en (natuur)historisch materiaal, zoals herbaria, manuscripten, foto’s, film en audio. Naast het hoofdkantoor in Heiloo, heeft de organisatie een vestiging in New York en een productielocatie in Montpellier. Het bedrijf heeft mooie nationale en internationale klanten, zoals Stadsarchief Amsterdam, MoMa, UNESCO, Smithsonian Institution, The Frick Collection en het Van Gogh Museum. Picturae heeft een eigen ontwikkelteam in huis dat oplossingen biedt voor de online ontsluiting van het digitale materiaal van haar klanten. Dit gebeurt door de ontwikkeling van websites, het inzetten van het eigen collectiebeheersysteem Memorix Maior en het crowdsourcing-platform VeleHanden. Het managementteam bestaat uit drie personen: Mark Lindeman, Walter Tromp en Carolijn van Boetzelaer.

Het management en Karmijn Kapitaal nemen het bedrijf over van de huidige aandeelhouders. Mark Lindeman, CEO van Picturae, is trots op de samenwerking: “We zijn eraan toe om nog een stap verder te gaan in onze dienstverlening. De maatschappelijke impact van het digitaliseren en ontsluiten van cultureel erfgoed en (natuur)historisch materiaal is enorm. Het opent deuren voor onderwijs, onderzoek en wetenschap. Het brengt historie uit oude dozen en archiefkelders naar een computerscherm in huiskamer of onderwijslokaal. Zo wordt historisch materiaal toegankelijk en blijft het behouden voor toekomstige generaties. Door de investering van Karmijn hebben we de middelen om hier verder in te innoveren. Daarnaast zal hun betrokkenheid en actieve aanpak ons helpen om onze internationale groeiambities waar te maken. ”